Premiär den 13 november 2020 på Teaterhuset Universum
Artikel

Makt, ära, maskulinitet och glitter-toga. En karnevalistisk föreställning som lyfter fram en spegel mot 2020-talet, samtidigt som den är trogen Shakespeares originaltext och språk. I samarbete med Sirius Teatern.

BILJETTER

Premiär den 14 juni 2020 – Lyssna här!
Artikel
Klockriketeatern gratulerar författaren Christer Kihlman som fyller 90 år den 14 juni 2020 med premiär av hörspelet Svaret är Nej! Lyssna på alla sex avsnitt här.
Turnerar med Nationalteaterns Kiertuenäyttämö
Artikel

Den där fjärde är en pappas berättelse. Den där fjärde talar rakt och ärligt talar om sorgen då någon i familjen drabbas av cancer. Den där fjärde är en pjäs för alla som har upplevt eller kommer att uppleva sorg. Föreställningen kan beställas på svenska och finska.

Shakespeare-podden – en podcast om teater

Det tredje avsnittet av Shakespeare-podden gästas av musiker och skådespelare Elina Mustonen, som talar om Shakespeares språk som musik.

Marat/Sade var länge förbjuden i Sovjetunionen – för dagens ryska teaterpublik är pjäsen sällsynt angelägen

När Klockriketeaterns, Teater Mestolas och Sirius Teaterns samproduktion Marat/Sade i slutet av oktober gästspelar på den internationella teaterfestivalen Chaos Festival i den sibiriska staden Novosibirsk, är texten från 60-talet häpnadsväckande aktuell i en rysk kontext. Dessutom har Peter Weiss pjäs en spännande historia i vårt grannland, där den var förbjuden i trettio års tid.Läs mera »

Den gröna sfär vi fått att leva på

Harry Martinson-sällskapets ordförande Semir Susic minns sitt första möte med Aniara och blickar framåt med förundran.Läs mera »

Hur ett rymdepos förändrade mitt sätt att se på kunskap

Poeten och litteraturvetaren Rosanna Fellman skriver om svårigheterna med att ta till sig något nytt i en tid då information finns i överflöd.Läs mera »

En nomadteater

Klockrike är en nomadteater, som likt Harry Martinsons luffare vandrar.
Över gränser och till nya platser för att ställa frågor till oss själva och till den andra.
För att främja humanistiska värderingar med scenkonsten som medel.