Maaliskuussa 2025 maailmanensi-iltansa saa Kansallisteatterin Omapohja-näyttämöllä Michail Durnenkovin Klockriketeaternille kirjoittama uutusnäytelmä Divan, Dan Henrikssonin ohjaamana.
Divan on runollinen teksti ja samalla psykologinen draama, jossa kaksi roolihenkilöä, mies ja nainen, ovat samanaikaisesti sekä uhreja että tekijöitä. Nainen on miestä 15-20 vuotta vanhempi, nainen on näyttelijä ja mies on toimittaja.
Esitys on täynnä nopeita käännöksiä, psykologista syvyyttä, vaikeita eettisiä valintoja ja kaikke muuta kuin itsestäänselviä päätelmiä.
"Erilaisia tiloja luovan valaistuksen (Vilma Vantola) ohella esityksen imu perustuu kahden näyttelijän sitoutuneeseen roolisuoritukseen. Jon Henriksen onnistuu pitkään peittämään Clark Kent -hahmoisen rooliolemuksensa alla risteileviä mustia mielen kierteitä. Ylva Ekblad puolestaan peilaa omalla karismallaan ja vetovoimallaan vanhenevan elokuvatähden yhä hehkuvaa olemusta. Samalla hän saa raotettua diivan elkeiden alla lymyävää surua ja yksinäisyyttä. (...) Kierros kierrokselta putoavien naamioiden myötä kasvavaa jännitettä vahvistavat tarkka ohjaus ja pienen tilan intensiteetti." - Voima, 30.3.2025
- Lataa ilmainen sovellus SUBTITLE MOBILE sovelluskaupastasi (App Store / Google Play).
- Aseta puhelimesi äänettömälle tai “älä häiritse” -tilaan esityksen ajaksi.
- Avaa Subtitle Mobile sovellus ja seuraa ohjeita.
- Syötä koodi 77YC
- Valitse tekstityksen kieli.
- Tekstitys alkaa automaattisesti esityksen alkaessa.
"DIVAN on painekeitin kaasuliekillä. Sen sisällä kuplii kaipuu, petos, hulluuden partaalle ajautuvat tunteet, runous ja glamour.
Maatuskan lailla kertomus avautuu hitaasti, paljastaen kerroksittain yllätyksiä, juonenkäänteitä ja uusia salaisuuksia."
Näin sanoo ohjaaja Dan Henriksson DIVAN:in harjoituskauden aikana.
"Päämääräni näytelmäkirjailijana on luoda teksti, joka herättää eloon pitkään unohdulksissa olleen iloni hyvin tehdystä (ja hyvin näytellystä) kertomuksesta teatterissa.
Yleensä näytelmien kirjoittaminen on minulle helppoa. Editoiminen ja tekstin siistiminen puolstaan on aikaa vievä prosessi. Mielestäni näytelmäkirjailijan tulisi kirjoittaa samaan tahtiin kuin näyttelijät tulevat lausumaan tekstin – tällä tavoin vuorosanoista tulee mahdollisimman luonnollisia. Kuitenkin tehtäväni on myös luoda mahdollisimman paljon mahdollisuuksia tulevaa produktiota varten.
Näytelmän kirjoittaminen on kuin levittäisi monta kerrosta loppuvernissaa maalauksen päälle. Mitä enemmän kerroksia, sen parempi lopputulos. Ohjaaja ei välttämättä käytä kaikkia kerroksia, ja kaikki kerrokset eivät ole näkyviä lopputuloksessa. Mutta näytelmäkirjailijana olen varma siitä, että niiden tulee olla olemassa."
– dramaatikko Michail Durnenkov