skådespelare och körsångare klädda i vitt med händerna

Om klassiker, kärnvapen och kärlek

Sedan arbetet med musikverket Aniara inleddes sommaren 2016 har världen förvridits. I en ny essä – inför Aniaras sista färd – återvänder teaterchef Dan Henriksson till tre stora frågor: kärnvapenhotet, artificiell intelligens och klimatet. Henriksson har skrivit librettot och regisserat Aniara – fragment ur tid och rum. (Texten publicerades i HBL den 20 augusti 2023.)Läs mera »
jc-press-1

Shakespeares Julius Caesar är fortfarande aktuell – tyvärr

Regissör Carl Alm skriver om föreställningen Julius Caesars relevans i dagens värld.Läs mera »

Gästspel på Åbo Svenska Teater

Spöksonaten och Julius Caesar spelar i Åbo i mars och april! Läs mera »
Ur föreställningen Julius Caesar, foto: Nils Krogell

Carl Alm: Kraft och motkraft

Carl Alm, regissör för föreställningen Julius Caesar, skriver om relevansen av William Shakespeares text i en nutida kontext.Läs mera »

Dan Henriksson: När pandemin förändrade allt – eller gjorde den det?

Klockriketeaterns chef Dan Henriksson skriver om att digital scenkonst behöver en strategi.Läs mera »
Christer Kihlman in memoriam

Christer Kihlman in memoriam

Författaren Christer Kihlman somnade stilla in den 8 mars 2021. Kvar finns minnena – och den nationella litterära skatten, skriver Klockriketeaterns chef Dan Henriksson.Läs mera »

Et tu, Brute? 

Romarrikets historia och persongalleri hörde till allmänbildningen på Shakespeares tid. I den här texten belyser Niko Suominen, poet och Shakespeareforskare specialiserad på klassiska språk, bakgrunden till tragedin om Julius Caesar för 2020-talets åskådare.Läs mera »

EN CAESAR FÖR VÅR TID

Per Ehrström, föreställningsdramaturg för Julius Caesar, skriver om tiden kring förra presidentvalet i USA och den uppståndelse som regissör Oskar Eustis uppsättning av pjäsen i New York gav upphov till.Läs mera »

Marat/Sade var länge förbjuden i Sovjetunionen – för dagens ryska teaterpublik är pjäsen sällsynt angelägen

När Klockriketeaterns, Teater Mestolas och Sirius Teaterns samproduktion Marat/Sade i slutet av oktober gästspelar på den internationella teaterfestivalen Chaos Festival i den sibiriska staden Novosibirsk, är texten från 60-talet häpnadsväckande aktuell i en rysk kontext. Dessutom har Peter Weiss pjäs en spännande historia i vårt grannland, där den var förbjuden i trettio års tid.Läs mera »

Den gröna sfär vi fått att leva på

Harry Martinson-sällskapets ordförande Semir Susic minns sitt första möte med Aniara och blickar framåt med förundran.Läs mera »