Et tu, Brute? 

Romarrikets historia och persongalleri hörde till allmänbildningen på Shakespeares tid. I den här texten belyser Niko Suominen, poet och Shakespeareforskare specialiserad på klassiska språk, bakgrunden till tragedin om Julius Caesar för 2020-talets åskådare.Läs mera »

EN CAESAR FÖR VÅR TID

Per Ehrström, föreställningsdramaturg för Julius Caesar, skriver om tiden kring förra presidentvalet i USA och den uppståndelse som regissör Oskar Eustis uppsättning av pjäsen i New York gav upphov till.Läs mera »

Marat/Sade var länge förbjuden i Sovjetunionen – för dagens ryska teaterpublik är pjäsen sällsynt angelägen

När Klockriketeaterns, Teater Mestolas och Sirius Teaterns samproduktion Marat/Sade i slutet av oktober gästspelar på den internationella teaterfestivalen Chaos Festival i den sibiriska staden Novosibirsk, är texten från 60-talet häpnadsväckande aktuell i en rysk kontext. Dessutom har Peter Weiss pjäs en spännande historia i vårt grannland, där den var förbjuden i trettio års tid.Läs mera »

Den gröna sfär vi fått att leva på

Harry Martinson-sällskapets ordförande Semir Susic minns sitt första möte med Aniara och blickar framåt med förundran.Läs mera »
Rosanna Fellman är poet och litteraturvetare.

Hur ett rymdepos förändrade mitt sätt att se på kunskap

Poeten och litteraturvetaren Rosanna Fellman skriver om svårigheterna med att ta till sig något nytt i en tid då information finns i överflöd.Läs mera »

“Jag är inte intresserad av att befästa någons moraliska uppfattning, utan av att ställa frågor”

Donald Nally, dirigent och konstnärlig ledare för The Crossing, beskriver sin vision för den Grammy-vinnande kammarkören, sin syn på konstens möjligheter att påverka samhället samt sitt eget förhållande till Aniara.Läs mera »

NIRVANA

"Who knows the last answer at the bottom of the question?" Dan Henriksson, librettist och regissör för Aniara: fragment ur tid och rum, samtalar med Jonathan Bradley, verksamhetsledare för kören the Crossing, om buddhistisk filosofi, tro och tanke samt hur dessa syns i verket.Läs mera »

Fredsmaskinen

Professor Timo Honkela har en stor humanistisk idé om hur artificiell intelligens kan hjälpa oss att förstå vad det är att vara människa – och bidra till att skapa fred på jorden.Läs mera »

För att förstå det vi redan vet och för att veta hur lite vi förstår

Librettist och regissör Dan Henriksson skriver om sina tankar kring Aniara som verk.Läs mera »

Språket är lustgård

Efter succén med De langerhanska öarna – som vi spelade i Finland och på Dramaten under hösten 2017–  är “systrarna Ekblad” tillbaka på Klockriketeatern!Läs mera »