Ur föreställningen Julius Caesar, foto: Nils Krogell

Carl Alm: Kraft och motkraft

Carl Alm, regissör för föreställningen Julius Caesar, skriver om relevansen av William Shakespeares text i en nutida kontext.Läs mera »

Dan Henriksson: När pandemin förändrade allt – eller gjorde den det?

Klockriketeaterns chef Dan Henriksson skriver om att digital scenkonst behöver en strategi.Läs mera »
Christer Kihlman in memoriam

Christer Kihlman in memoriam

Författaren Christer Kihlman somnade stilla in den 8 mars 2021. Kvar finns minnena – och den nationella litterära skatten, skriver Klockriketeaterns chef Dan Henriksson.Läs mera »

Et tu, Brute? 

Romarrikets historia och persongalleri hörde till allmänbildningen på Shakespeares tid. I den här texten belyser Niko Suominen, poet och Shakespeareforskare specialiserad på klassiska språk, bakgrunden till tragedin om Julius Caesar för 2020-talets åskådare.Läs mera »

EN CAESAR FÖR VÅR TID

Per Ehrström, föreställningsdramaturg för Julius Caesar, skriver om tiden kring förra presidentvalet i USA och den uppståndelse som regissör Oskar Eustis uppsättning av pjäsen i New York gav upphov till.Läs mera »

Marat/Sade var länge förbjuden i Sovjetunionen – för dagens ryska teaterpublik är pjäsen sällsynt angelägen

När Klockriketeaterns, Teater Mestolas och Sirius Teaterns samproduktion Marat/Sade i slutet av oktober gästspelar på den internationella teaterfestivalen Chaos Festival i den sibiriska staden Novosibirsk, är texten från 60-talet häpnadsväckande aktuell i en rysk kontext. Dessutom har Peter Weiss pjäs en spännande historia i vårt grannland, där den var förbjuden i trettio års tid.Läs mera »

Den gröna sfär vi fått att leva på

Harry Martinson-sällskapets ordförande Semir Susic minns sitt första möte med Aniara och blickar framåt med förundran.Läs mera »
Rosanna Fellman är poet och litteraturvetare.

Hur ett rymdepos förändrade mitt sätt att se på kunskap

Poeten och litteraturvetaren Rosanna Fellman skriver om svårigheterna med att ta till sig något nytt i en tid då information finns i överflöd.Läs mera »

“Jag är inte intresserad av att befästa någons moraliska uppfattning, utan av att ställa frågor”

Donald Nally, dirigent och konstnärlig ledare för The Crossing, beskriver sin vision för den Grammy-vinnande kammarkören, sin syn på konstens möjligheter att påverka samhället samt sitt eget förhållande till Aniara.Läs mera »

NIRVANA

"Who knows the last answer at the bottom of the question?" Dan Henriksson, librettist och regissör för Aniara: fragment ur tid och rum, samtalar med Jonathan Bradley, verksamhetsledare för kören the Crossing, om buddhistisk filosofi, tro och tanke samt hur dessa syns i verket.Läs mera »